Translate

luni, 11 martie 2013

Branza telemea de casa




Am facut branza telemea in casa. Nu este deloc complicat, nu am avut nevoie de “cheag”, de descantece, de culturi lactice, clorura de calciu sau mai stiu eu ce lucruri iesite din comun. Pur si simplu am folosit lapte proaspat, pe care l-am lasat 2 zile sa se prinda, apoi am pus oala la foc mic pana s-a separat zerul de branza. Am stins focul, am pus sare, am lasat sa se tempereze putin, apoi am strecurat prin tifon. Tifonul l-am legat deasupra chiuvetei si am lasat sa se scurga excesul de zer.

Ingrediente
2,5 l lapte
Sare

Laptele se “prinde” repede la temperatura camerei, cu cat este mai cald cu atat se acreste mai repede.

Din cantitatea de mai sus am facut aproximativ 400 g branza, chiar si asa iese mai ieftin decat daca o cumpar si ce mi se pare cel mai important, este faptul ca  evit toate ingredientele care apar in branza cumparata.

Completare la acesta reteta:

Acum fac din 10 litri de lapte integral si cand acesta incepe sa se prinda, strang smantana pe care o folosesc la frisca. Las inca o noapte sa se faca ca un iaurt, apoi pun pe foc mic si las @ 2 ore. Zerul se separa de branza.

Pentru strecurat folosesc un ligian, un vas mai inalt decat lighianul asezat in lighean si o strecuratoare, pe care o asez peste acest vas. In stracuratoare asez tifonul si incep sa torn zerul, incercand sa-l separ de branza.

Strang tifonul cu branza din el si il leg, lasand la scurs @ o noapte.

Pentru a sara branza, pun 3 linguri de sare intr-o oala, adaug apa peste sare si amestec. Pun tifonul cu branza scursa, in aceasta saramura, ma asigur ca apa trece peste branza si las la frigider 2-3 zile.

Din 10 litri de lapte imi rezulta 1,7 kg branza, 800 ml smantana si restul zer, pe care il beau dupa ce fac sport. 



2 comentarii:

  1. Wow , mersii pentru reteta. Chiar azi o probez.
    ce inseamna lapte integral? Poate fii lapte fresco de la magazin? Cit timp se poate conserva aceasta brinza? In frigider libera sau in frigider in apa cu sare? Urmatoarea data care faci, ai puetea publica si fotos? Am mare speranta sa simpt gustul copilariei in aceasta brinza. Gracias!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. Deci fac teoretic branza de vaci doar ca adaug sare inainte de a o pune la stors nu? Asa ma gandeam si eu sa incerc sa fac...acum ca vad reteta ta asemanatoare chiar ma gandesc sa incerc...si daca nu e destul de sarata o tin in saramura...multu pt reteta :*

    RăspundețiȘtergere