Translate

miercuri, 3 octombrie 2012

Bors in casa



Pe langa kefirul de apa, la mine acasa se bea si bors, asa ca alternez zilele in care fac borsul cu cele in care fac kefirul. Borsul il scot in general la 2 zile, iar kefirul la 3 zile.

Ca sa incep sa fac bors am luat de la tara “ cuibul” , adica tarate deja fermentate.

Din piata sau de la magazinul “Naturalia” cumpar taratele, 2,5 – 2,7 ron kg.

Eu nu fac cantitati mari, fac doar cat sa ne ajunga 2 zile sa bem. Atunci cand fac ciorebe fac cantitati mai mari.

Daca fac in borcanul de 4 litri, imi ies 1,5 l bors, daca fac in cel de 8 l imi ies intre 3-4 l bors.
Folosesc
500g  “cuib”
250 g tarata
50 g malai
3 l apa
Crengute de visin
Frunze leustean



In borcan pun cuibul, taratele sau malaiul (nu conteaza ordinea), torn o parte din apa calda. 









Cu o lingura de lemn fac loc apei sa ajunga peste tot.


 Adaug si frunzele si torn restul de apa. 


Taratele sunt ca un burete, se imbiba cu o parte din apa pe care o pun, de aceea din 3 l apa imi ies 1,5 l bors.


Dupa 2 zile strecor prin tifon, spal tifonul, las borsul sa se linisteasca si-l mai strecor inca o data.

Pun iar apa calda peste taratele din borcan si las inca 2 zile. In concluzie din aceeasi cantitate de tarate fac bors de 2 ori.

Repet procedeul si pastrez 500g tarata fermentata :“cuibul” – acum am cuibul meu!

2 comentarii:

  1. Din cate imi amintesc taratele uscate se oparesc (inainte de a fi puse in "cuib"). Apoi se lasa sa se racoreasca putin, ca sa nu se opareasca enzimele din huste (cuibul despre care scrii).

    O sa incerc niste retete de-ale tale (tarta cu dovleac n-am facut niciodata) :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu am oparit taratele, dar asa cum am scris, pun apa calda. am facut de 4 ori pana acum si de fiecare data mi-a iesit foarte bun!

      Ștergere